Posts

Showing posts from January, 2015

Oscar 2015. Fandor: cine merita Oscarul pentru rol principal?

Citizenfour

Image
Docu tip musca pe perete despre Eric Snowden , primele intalniri cu jurnalistii NYT si Guardian intr-o camera de hotel din Hong Kong si cum a pornit valul urias al unui whistleblower contra supravegherii totale dirijata de NSA . Luat in sine materialul are doua mari calitati. Prima e ca ti-l arata pe Snowden asa cum era el in zilele acelea. Mai aproape de un pustan geek ca si look , cu o logica si o stapanire de sine incredibile si, cel mai important, cu o alegere etica si morala clara precum cristalul. Toate ipotezele despre spionul Snowden sau tradatotul Snowden sunt infirmate de materialul de la sursa al lui Citizenfour . Snowden a fost unul din cei mari whistlebloweri din istorie. Punct.  A doua calitate vine din starile pe care le imprima. De la inceputul claustrofobic, trecand prin paranoia si culminand cu tensiunea si frica unui viitor total incert. Incercand sa-si pastreze focusul pe Snowden , Citizenfour intra foarte putin in ceea ce s-a intamplat in medi

Oscar 2015. Fandor: cine merita Oscarul pentru rol secundar feminin?

Oscar 2015. Fandor: Cine merita Oscarul pentru rol secundar masculin?

Boyhood

Image
Proces de maturizare masculina in real time  inserat intr-o cronica de familie americana la inceputul secolului 21. Meritul cel mare al lui Linklater nu e rabdarea de a fi asteptat 12 ani ca sa-si vada proiectul gata - asta devine un ascendent important insa in cursa Oscarurilor - e o metapoveste care vinde bine, ci abilitatea de a tine un curs narativ echilibrat. Cum naiba transpui atatia ani fix in 2 ore si 40 de minute fara sa cazi in cliseu, dramatizari supralicitate sau banalitati fara directie? Se poate si Boyhood sta marturie. Filmul are naturaletea lui Short Term 12 , un firesc pe care il resimti fix din prima secventa, locul de unde stii ca tonul si ritmul sunt acolo unde trebuie. Linklater nu forteaza cu presiunile la care isi supune copilul si are dreptate sa nu o faca de vreme ce intotdeauna drumul dezvoltarii are dificultatile sale. E insa extrem de atent, sensibil si, ce mi-a placut cel mai mult, indrazneste sa lase unele intrebari fara raspuns. Pe langa nuc

Let the Right One In / Lat den ratte komma in

Image
Ecranizare de Tomas Alfredson ( Tinker Tailor Soldier Spy ) din 2008, pe vremea cand facea film la mama lui in Suedia, dupa romanul bestseller cu acelasi titlu semnat John Ajvide Lindqvist . Nici nu stiu ce sa zic ca am vazut inainte de toate. O poveste de dragoste, un drum al maturizarii cumva fortate de cateva experiente brutale, un eseu metaforic despre anxietate si crima, o pelicula cu si despre vampiri. Pentru ca toate astea vin incluse in Let the Right One In si nu se calca nicidecum una pe alta pe coada, ba chiar se potenteaza reciproc. Cei doi actori principali - copii de 12 ani - sunt atat de acolo, iar Alfredson seteaza fain atmosfera aia nordica - aparenta ikea-perfect si esenta tenebroasa - plus anii '80 si aseaza perfect fiecare detaliu ca sa simti povestea si sa iti pui intrebarile dincolo de ea. Nail biting la foc mic, dar al naibii de catchy . Recompenseaza complet spectatorul chit ca am mai cautat cateva raspunsuri din cartea care a servit drep

Birdman

Image
Inarritu , la fel ca la Biutiful , nu te lasa sa respiri nici in Birdman . Slava Domnului insa ca aici tragismul de care regizorul e dependent vine la pachet cu o portie rezonabila de umor negru. Material de nominalizat la Oscar? La cateva categorii da, nu si pentru cel mai bun film insa. In primul si in primul rand imaginea fluida, luata dintr-un singur cadru semnata de Lubezki , omul cu care lucreaza de regula Alfonso Cuaron , e o minunatie. Desi actiunea filmului are loc pe parcursul a catorva saptamani, nebunia lui Inarritu de a trage ca si cum lucrurile se petrec dintr-un foc e castigatoare din toate punctele de vedere. Apoi ca  mood Birdman , cu aglomeratia lui de probleme personale in timpul repetitiilor si premierei unui spectacol de teatru, e exuberant si captivant. Eu nu m-am uitat la ceas. Iar gaselnita cu Michael Keaton in pielea lui Birdman e atat de buna incat actorul se va alege cu o statueta si cu un restart in cariera. Meritat pentru ca joaca foarte bine. Si

Box office Romania: predictia primelor 10 filme pe 2015

1. Star Wars VII 3D Va rula doar in ultimele 2 saptamani in 2015, dar daca ultima parte a Hobbit-ului a putut, sigur si Star Wars poate. 2. Avengers: Age of Ultron 3D Primul Avengers in 2012 a terminat pe locul 5 cu 1.2m$ incasati. Intre timp buzz-ul si cota supereroilor  Marvel au mai urcat un pic.  3.  Minions 3D Am cativa prieteni care deja il asteapta nerabdatori. E un semn, nu?  4. Fast and Furious 7 In 2013 a terminat pe locul 3 cu 1.3m$ incasati. Ramane dezavatajul biletelor cu pret de 2D. 5. Spectre  007 reporting for duty. Ultima oara pe locul 3 in 2012, 1.5m$ cu Skyfall. 6. Cinderella Dupa succesul lui Maleficent si cu masinaria Disney in spate, un loc in top 10 e cam probabil. 7. San Andreas 3D Action + The Rock. In RO pare o reteta sigura. 8. Tomorrowland Brad Bird + Damon Lindelof + George Clooney. Mai mult la feeling. 9. Taken 3 Are deja 2 saptamani in cinema si trecut de 150k spectatori. Sigur ca e efectul ianuarie, dar chiar si asa

O secventa din Pink Panther 2

La care m-am ras ieri. Call back la "i would like to buy a hamburger" , niste incorectitudine politica vizavi de sexul slab (asta e tot o incorectitudine politica, n'est pas? ) si parodia deductiilor intr-un duel international.Plus coaja de banana. Stiu, stiu, unora li se pare expirata, dar aici vine la fix.

Wes Anderson: centru si simetrie

A Company Man / Hoi-sa-won

Image
Revenge tale  cu un asasin profesionist si o familie disfunctionala scris si regizat de sud coreeanul Lim Sang-yoon. Poveste standard deci cam plictisitoare, dar si cateva flic flac-uri de imagine simpatice. 2 din 5, modest si cu siguranta mai jos decat The Man from Nowhere / Ajeossi.  6 din 104 pe 2015.

A tribute to Jean-Pierre Jeunet

Under the Skin / Pe sub piele

Image
Cahiers de cinema l-a decretat al treilea cel mai bun film al anului 2014. In topul celor de la  Sight & Sound  aparea pe locul 5. Votul popular de pe imdb il aseaza insa in zona filmelor mediocre - 6.3 din 10.0 la un an de la lansare. De unde asa o discrepanta? In cazul lui Under the Skin  lucrurile sunt explicabile. Publicul spectator, masa mare, vede rar pelicule in care nivelul conflictului se situeaza undeva in interiorul protagonistului. Si mai rar vede astfel de filme carora sa li se asocieze si un dialog minim, unul care nu ajuta in mod direct la decriptarea a ceea ce se petrece pe ecran. Decriptare ce se produce printr-un travaliu meticulos si cu rabdare si vine intr-o cheie ultrapersonala de lectura a filmului. Vorbim de un teren al interpretarilor fiecaruia. In plus cand mai arunci in poveste si un sambure sf... Asa ca nu e de mirare ca se gasesc multi ametiti pe net - inclusiv critici de film - care sa declare ca Under the Skin e o porcarie, nu are o poveste sau

120 years watching movies together

Wrinkles / Arrugas

Image
O animatie de origine spaniola, dublata in varianta americana de vocile lui Martin Sheen si Matthew Modine , pe alocuri atat de dureroasa incat daca ar fi presupus actori in carne si oase ar fi fost aproape insuportabil de privit. Actiunea se petrece intr-un azil de batrani dotat cu piscina numai buna de pus in flyere si surprinde relatia dintre Emilio poreclit Rockefeller, proaspat venit in azil, si Miguel, cel mai simpatic, cel mai descurcaret si cel mai acut constient dintre cei care traiesc de ani buni acolo. Batranetea, bolile si moartea nu sunt subiecte usoare, dar Wrinkles reuseste sa le abordeze cu un mix de personaje secundare gandite in cheie comica si cu un concept care sa atarne cumva in balanta - prietenia. Chit ca mie mi se pare un final cusut cu ata alba tocmai de dragul audientei. Grafica e ok, iar cateva flashback-uri si secvente in imaginarul senil taie din atmosfera obisnuita a azilului. 3 din 5, bun in my book. Filmul nr.3 din cele 104 pe 2015.

Snowpiercer / Expresul zapezii

Image
Chiar si cu imperfectiunile metaforei pe care se bazeaza, Snowpiercer e o rara avis in cinematografia zilelor noastre. Asa ca merita vazut.   Sunt vremuri in care si in stanga si in dreapta ni se baga sub nas filme etichetate ca distopii. Bine si frumos doar ca toate par copy-paste -uri in care e musai ca niste tanci mucosi sau acneici sa salveze omenirea gandind putin, dar actionand frenetic. Snowpiercer e altceva. Cu eroi maturi, violenta salbatica fara limita pg-13 si multe lucruri de gandit chiar daca imbraca tot o haina action. Finalul e de fapt 100% meditatie, lupta de argumente si simbol. Pe scurt ce nu mi-a cazut mie bine. Unu: locul prestabilit din tren nu mi se pare ca are acoperire pentru societatea de azi care are o oarecare mobilitate. Deci metafora trenului are o hiba, o hiba de sorginte marxista. Doi: care era rostul celor din ultimul vagon nu mi-e foarte clar. Intr-o societate oarecare exista muncile de jos, dar in tren cei din ultimul vagon nu-l parases

Le conseguenze dell'amore / The Cosequences of Love

Image
In ordine cronologica e al doilea film al lui Paolo Sorrentino , din 2004. In ordinea mea de vizionare e al treilea dupa Il Divo facut in 2008 si La grande bellezza din 2013. Concluzia: majoritatea elementelor specifice ale lui Sorrentino erau deja la locul lor si functionau brici - de la alegerea personajului principal si a temelor mari si pana la utilizarile surpriza ale coloanei sonore care alatura aici trip hop si orchestra clasica. Povestea se centreaza pe un tip in pragul varstei de 50 de ani, deci tot un personaj in etate ca Andreotti in Il Divo sau Jep in Grande bellezza,   "inchis" in spatiul perfect ordonat al unui hotel elvetian. Are de ispasit o pedeapsa si o face constiincios pana intr-o zi cand decide - e tot o chestiune ce trece prin filtrul ratiunii in si Sorrentino marcheaza asta in mod explicit - sa simta iarasi, sa traiasca din nou. Cu consecintele de rigoare. Pentru un al doilea film, Sorrentino e teribil de sigur pe el - stie cand sa dea t

Box office 2014 overview: international, State, China & others

Image
Gasiti aici box office overview-ul pentru Ro , dar hai sa privim mai larg - sa vedem cum a mers treaba si prin alte parti si la nivel global. Top 10 box office international 2014   So: Singurul titlu miliardar al lui 2014 e Transformers -ul. Ar mai fi o sansa pentru ultima parte a Hobbit-ului, lansat in a doua jumatate a lui decembrie. Anul trecut Frozen si Iron Man 3 au fost titlurile cu peste 1 miliard de dolari incasati. In Ro Transformers nu a prins top 10. Doar 3 din cele 10 titluri sunt fresh - Guardians of the Galaxy, Maleficent si Interstellar . Cumva pe dos decat in Ro  - unde doar 2 prequel/sequel/reboot-uri intrau in top 10. Asta inseamna ca sunt departe de a scapa de francizare. Interesant ca toate cele 3 titluri fresh care au prins top 10-le international l-au prins si in Ro. How to Train Your Dragon 2 isi va pierde locul 10 atunci cand Hobbit -ul va intra in top, asa ca ne uitam la un 2014 fara nicio animatie in primele 10 titluri. E clar o problema

Her: postere alternative

Image